ಕೇಶವಾಯ ಸ್ವಾಹಾ
ನಾರಾಯಣಾಯ ಸ್ವಾಹಾ
ಮಾಧವಾಯ ಸ್ವಾಹಾ
ಈ ಮೇಲಿನ ಮಂತ್ರವನ್ನು ಜಪಿಸುವಾಗ ಉದ್ದರಣೆಯಿಂದ 3 ಸಲ ನೀರನ್ನು ಅಂಗೈಯಲ್ಲಿ ಹಾಕಿ ಕುಡಿಯಲು ಕಾರಣ. ಶಬ್ದವು ಗಂಟಲಿನಿಂದ ಬರುವ ಕಾರಣ ಅಲ್ಲಿರುವ ವಾಯುವು ಹೊರಕ್ಕೆ ಬಂದಾಗ ತೊಂದರೆಯಾಗದಿರಲಿ, ಶಬ್ದವು ಸುಗಮವಾಗಿ ಗಂಟಲಿನಿಂದ ಬರಲಿ ಎಂಬ ಉದ್ದೇಶದಿಂದ ನಮ್ಮ ಋಷಿ ಮುನಿಗಳು ನಮಗೆ ತೋರಿಸಿದ ಸರಳ ಮಾರ್ಗ.
ಕೇಶವಾಯ ಸ್ವಾಹಾ - ಈ ಮಂತ್ರವು ಗಂಟಲಿನಿಂದ ಹೊರಡುತ್ತದೆ. ಹೀಗೆ ಉಚ್ಚರಿಸುವಾಗ ಗಂಟಲಿಗೆ ಸಂಬಂಧಪಟ್ಟ ಸ್ನಾಯು ಮತ್ತು ನರಗಳಿಗೆ ವ್ಯಾಯಾಮ ಕೊಡುವುದೇ ಈ ಮಂತ್ರದ ಉದ್ದೇಶ.
ನಾರಾಯಣಾಯ ಸ್ವಾಹಾ - ಈ ಮಂತ್ರವು ನಾಲಗೆಯ ಸಹಾಯದಿಂದ ಹೊರಡುತ್ತದೆ.ಈ ಮಂತ್ರ ನಾಲಿಗೆಗೆ ಸಂಬಂಧಪಟ್ಟ ನರಗಳಿಗೆ ವ್ಯಾಯಾಮ ಕೊಡುತ್ತದೆ.
ಮಾಧವಾಯ ಸ್ವಾಹಾ -
ಈ ಮಂತ್ರವು ತುಟಿಗಳ ಸಹಾಯದಿಂದ ಹೊರಡುತ್ತದೆ. ಈ ಮೇಲಿನ ಮಂತ್ರಗಳನ್ನು ಅನೇಕ ಸಾರಿ ಉಚ್ಚಾರ ಮಾಡುವುದರಿಂದ, ಗಂಟಲು, ನಾಲಿಗೆ, ತುಟಿಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂದಪಟ್ಟ ಸ್ನಾಯುಗಳಿಗೆ ಏಕಕಾಲದಲ್ಲಿ ವ್ಯಾಯಾಮ ಕೊಟ್ಟಂತಾಗುತ್ತದೆ. ಹೀಗೆ ಅನೇಕ ಸಾರಿ ಜಪಿಸುವುದರಿಂದ ಮುಂದೆ ಹೇಳಬೇಕಾದ ಮಂತ್ರಗಳು ಶುದ್ದವಾಗಿ ಸ್ಪುಟವಾಗಿ ಹೊರಡುತ್ತದೆ. ಶರೀರಶಾಸ್ತ್ರವು ಏನು ಹೇಳುತ್ತದೋ ಅದನ್ನು ಒಂದು ಆಚರಣೆಯಂತೆ ಆಚರಿಸಲು ಧಾರ್ಮಿಕ ಕಾರಣ ಕೊಟ್ಟು ನಮ್ಮ ಹಿಂದಿನ ಋಷಿ ಮುನಿಗಳು ಕಡ್ಡಾಯವಾಗಿ ಮಾಡಲು ತಿಳಿಸಿದ್ದಾರೆ.
ಪೂಜೆಗೆ ಕುಳಿತ ಬ್ರಾಹ್ಮಣರು ಮಂತ್ರ ಮಾಡುವಾಗ ಪದೇ ಪದೇ ಅಂಗೈಯಲ್ಲಿ ನೀರನ್ನು ಹಾಕಿ ಇದೇ ಮಂತ್ರವನ್ನು ಹೇಳುತ್ತಾರೆ. ಕಾರಣ ಮಂತ್ರವೆಲ್ಲಾ ಸಂಸ್ಕೃತ. ಅದನ್ನು ಉಚ್ಚಾರ ಮಾಡಬೇಕಾದರೆ ನಾಲಗೆ ತುಟಿ ಗಂಟಲಿಗೆ ವ್ಯಾಯಾಮ ಬೇಕು, ಮಂತ್ರ ಗಂಟಲಿನಿಂದ ಸರಿಯಾಗಿ ಹೊರಡಬೇಕಾದರೆ ನೀರು ಗಂಟಲನ್ನು ತಂಪು ಮಾಡುತ್ತಲೇ ಇರಬೇಕು.
ನೀರನ್ನು ಅಂಗೈಯಲ್ಲಿ ಹಾಕಿ ಕುಡಿಯುವ ಕಾರಣ ಅಂಗೈಯಲ್ಲಿ ಇರುವ ವಿದುಚ್ಛಕ್ತಿಯ ಸ್ವಲ್ಪ ಭಾಗ ನೀರಿನಲ್ಲಿ ಬೆರೆಯುತ್ತದೆ, ಆ ನೀರನ್ನು ಕುಡಿದರೆ ಅದು ಹೊಟ್ಟೆಗೆ ಹೋಗಿ ಅಲ್ಲಿರುವ ವಿದ್ಯುತ್ತಿನ ಜೊತೆ ಬೆರೆತು ಶರೀರದಾದ್ಯಂತವೂ ಒಂದೇ ಸಮನೆ ಇರುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತದೆ. ಈ ಕಾರಣದಿಂದ ನೀರನ್ನು ಅಂಗೈಯಲ್ಲಿಯೇ ಹಾಕಿ ಕುಡಿಯಬೇಕು.
(ಟಿಪ್ಪಣಿ - ವೈಜ್ಞಾನಿಕ ಕಾರಣಗಳಿಗಿಂತ ಆಧ್ಯಾತ್ಮಿಕ ಲಾಭಕ್ಕಾಗಿ, ಈಶ್ವರಪ್ರಾಪ್ತಿಗಾಗಿ, ಭಾವದಿಂದ ಇಂತಹ ಕೃತಿಗಳನ್ನು ಮಾಡುವುದು ಅತ್ಯಂತ ಶ್ರೇಷ್ಠವಾಗಿದೆ. ಏಕೆಂದರೆ ವ್ಯಾಯಮ ಆಗಲು ಮಂತ್ರಗಳನ್ನೇ ಹೇಳಬೇಕೆಂದಿಲ್ಲ. ಯೋಗಾಸನಗಳನ್ನು ಮಾಡಿದರೂ ಶರೀರದ ವ್ಯಾಯಾಮವಾಗುತ್ತದೆ. ಇಂದಿನ ಆಧುನಿಕ ಜನರು, ಬುದ್ಧಿಜೀವಿ (?) ಗಳು ಎಲ್ಲ ವಿಷಯವನ್ನು ಕೇವಲ ವಿಜ್ಞಾನವನ್ನು ಹೋಲಿಸಿಯೇ ನೋಡುತ್ತಾರೆ. ಯಾವುದು ತಮ್ಮ ಬುದ್ಧಿಶಕ್ತಿಗೆ ನಿಲುಕುವುದಿಲ್ಲವೋ, ಅದನ್ನು ನಂಬುವುದಿಲ್ಲ. ಇಂತಹ ವೈಜ್ಞಾನಿಕ ವಿವರಣೆಗಳಿಂದ ಮನುಷ್ಯನಿಗೆ ಕೇವಲ ಶಾರೀರಿಕ ಲಾಭವಾಗುತ್ತದೆ. ಇದು ಕನಿಷ್ಠ ಸ್ತರದ್ದಾಗಿದೆ. ಈ ಬ್ಲಾಗ್ನಲ್ಲಿ ಹೆಚ್ಚಾಗಿ ಎಲ್ಲ ವಿಷಯವನ್ನೂ ಆಧ್ಯಾತ್ಮಿಕ ಕಾರಣಗಳ ಸಹಿತ ವಿವರಿಸಿದೆ. ಆದರೂ ಜನರಿಗೆ ಕನಿಷ್ಠ ನಂಬಿಕೆಯಾದರೂ ಹುಟ್ಟಲಿ ಎಂಬ ಉದ್ದೇಶದಿಂದ ಈ ವಿಷಯವನ್ನು ಹಾಕಿದ್ದೇವೆ. ಹಾಗಾಗಿ ಆಸ್ತಿಕ ಬಂಧುಗಳು ಆಚಮನ ಮಾಡುವಾಗ ಶರೀರಕ್ಕಾಗುವ ವ್ಯಾಯಾಮದ ಕಡೆ ಗಮನ ಕೊಡದೇ, ಕೇಶವ, ನಾರಾಯಣ, ಮಾಧವ ಎಂಬ ನಾಮದಲ್ಲಿರುವ ಭಗವಂತನನ್ನು ಸ್ಮರಿಸಬೇಕು. ಇದರಿಂದಲೇ ನಮ್ಮ ನಿಜವಾದ ಆಧ್ಯಾತ್ಮಿಕ ಉನ್ನತಿಯಾಗಲು ಸಾಧ್ಯ.
***
PANCHAPATRAM- UDDHARNI AND ITS USES & ACHAMANA
#dharmashastram
Namo Namah !
Panchapatram is widely used in most of our households for various Nitya karmas, poojas etc. But we are not here to tell you what you know, rather we are here to tell you what you may not know. Dharma Shastras (Smritis) written by our Vedic Rishis give a complete direction for our anushtanas on not only the steps but also about the vessels used for the same and their uses. So here is what you should not do with Panchapatram and Uddharni.
1. Panchapatram for each family member should be separate. Father cannot use son’s Panchapatram and vice versa.
2. You cannot use your panchapatram that you use for achamana and other Nityakarma, for offering Padhya, Arghya, Achamaneeya, Snana etc to Bhagavan during pooja or homam.
3. Panchapatram for Devatas in Pooja should be different and you should not use your panchapatram to offer various upacharams to Bhagavan in Pooja.
4. Your panchapatram cannot be used to offer theertha and other upachaarams to brahmanas during Shraddha. You should buy and give them a separate panchapatram for their use.
5. You cannot do Arghya pradhana during Sandhyavandana to Gayatri Devi with your Panchapatra water and Uddharni using a single hand. This is a very big paapam as you are offering your achamana balance jalam to Gayatri Devi as Arghya. When your son himself cannot use your achamana patram for his achamana or jalam for his anushtanas, how can you offer Arghya that too just 1 uddharni to Gayatri Devi in Sandhyavandanam?
6. Shastra is clear when it comes to guiding us for giving Arghya to Gayatri Devi in Sandhyavanadana. It says
Karabhyam Toyam aadaya Anjalina toyam aadaya
Karabhyam (with both hands) Toyam (water) aadaya (take) in Anjali posture (Anjali means join both hands together and take water) so both hands when joined together, water should be taken, filling both the palms. You may ask how to do this?
7. You need to take a chombu /small kalasham filled with water and catch the neck of this chombu between your left hand index finger/forefinger and left thumb and lift it, tilt it a bit while holding both hands together in Anjali posture so that water flows out, filling both palms. Then chant Gayatri and do Arghya pradanam. Both hands fully filled with water - this is what we need to offer to Gayatri devi in each arghya and not 1ml water with Uddharni, which most people do today with the achamana water
8. Similarly for Navagraha Devata Tarpana in Sandhyavanadana, you should not use your Achamana panchapatra and you should not do tarpana with Uddharni pouring 1ml water. Same method as said in step 7 should be followed here. Minimum 1 to 1.5 litres of water should be offered in Sandhyavandana Arghya pradana and Navagraha Devata Tarpana. For this you need to keep a big tambalam which can hold this flowing water.
9. The self-maarjana “Apohista Mayo Bhuvah” and Dadhikravinno” should not be done from Uddharani water from Panchapatra. You should keep some water in a separate small cup for performing this Marjana during Sandhyavandana.
10. Similarly your Achamana Patra jalam/water in which you have done Achamana cannot be used for prokashanam on others.
11. Similarly in Brahmayagna Deva-Rishi-Pitru Tarpana, you cannot offer water with 1 uddharni each from your Panchapatram. You need to keep adequate water in your chombu (you may even need 2 chombus) as there are multiple tarpanas and they all have to be done with both hands joined together in Anjali posture. 3-4 litres of water may be required in Brahmayagna Deva-Rishi-Pitru Tarpana.
12. You cannot do Amavaasya Tarpana offering to your forefathers from your panchapatram in which you have done achamana. Also, Amavasya tarpanam should be with both hands joined together as Anjali to take water as explained in step 7. And the water should flow out from the index finger and thumb of the right hand. One-handed Tarpana is not allowed. You need to keep a separate chombu/ vessel for offering tarpana in Amavasya to your forefathers.
13. Vessels used for Deva karyam should not be used I for Pitru karyam and vice versa. You need to keep a separate set of paatrams (kinnam, chombu, plate) etc for Pitru karyam and must be used only for pitru karyams. Your personal achamana panchapatram can be same, but all other vessels should be different.
14. Thus your panchapatram and uddharni are for only your use and only for Achamanam. You cannot do anything else with it. For all karmas requiring Arghya pradana / tarpana / prokshana/ marjana etc separate vessels need to be used.
Most people today do Sandhyavandana with just one panchapatram uddharni and one small plate, which is incorrect. Devatas and Pitrus have regarded water as Amrutham (divine nectar) and have given this in abundance to us so that we give them back in abundance. But unfortunately we use just one-one Uddharni to do all these. Many people also perform Upakarma (Avani Avittam) in the same way with just a plate and panchapatram, uddharni. All these are miles aways from Shastras and have come into common practice due to lack of guidance.
At Veda Ghosham we actively train people on Nityakarma as prescribed by our ancient Rishis in Sutras, with minute details of do’s and don’ts in our daily Nitya karma-anushtanas with indepth meaning and tattva.
We run camps in various cities and also online classes on Nityakarmas like Sandhyavandanam, Brahmayagnam, Pundra Dharana Vidhi (Vibhuti/Namam), Snana Vidhanam, Vrata Anushtanam, Festivals celebration as per Shastras, Devata Poojai to name a few and many more like this.
Feel free to look us up at www.vedaghosham.com
***
What achamana will do in our body - scientifically
No comments:
Post a Comment